Temakurser
Læs kursusbeskrivelserne herunder
Modul 7 – Conventus og hjemmesiden
Målgruppe
Kurset henvender sig til jer, som ønsker at få viden om Conventus og samspillet med jeres hjemmeside.
Vi præsenterer, hvordan den maksimale integration mellem Conventus og hjemmesiden kan minimere den løbende vedligeholdelse, lette det administrative arbejde for de ansvarlige frivillige, samt sikre nem og klar kommunikation med omverdenen.
Kurset bygger på forudgående viden, hvor vi forventer, at I har en grundlæggende viden om, hvordan Conventus fungerer – viden, som for eksempel kan være opnået ved deltagelse på Modul 1-6.
Selve kurset
Vi præsenterer konceptet ”Fremtidssikret drift” og hvad det betyder for jer.
Det er det gennemgående afsæt for, hvordan vi præsenterer funktionerne i Conventus og sammenhængen til hjemmesiden.
Vi præsenterer de grundlæggende tekniske oplysninger, som skal trækkes fra Conventus og lægges over i hjemmesideprogrammet for at sikre selve integrationen mellem Conventus og hjemmesiden.
Hovedvægten af kurset er en inspiration til, hvordan maksimal udnyttelse af Conventus, og stærkt samspil med hjemmesiden, kan sikre din forenings bæredygtige drift.
Vi præsenterer elementer såsom:
- Profiloprettelse online
- Online tilmelding
- Sæsonhold
- Abonnement
- Book plads pr. gang
- Online tilmelding for frivillige
- Tilmelding med brug af Ekstra felter
- Visning af træningstider og foreningens øvrige aktiviteter
- Eventtilmelding med billet
- Kontaktoplysninger på frivilliggrupper og udvalg
Vi fortæller eksempler fra andre foreninger, og hvordan de har brugt de forskellige funktioner og hvad det har betydet for deres hverdag og bæredygtige drift.
Til sidst inspireres I til, hvordan I kommer godt i gang med de forskellige funktioner, og hvilke muligheder, der er for hjælp og rådgivning.
Modul 8 – Flere glade frivillige
Målgruppe
Kurset er for jer, som ønsker at få viden om, hvordan I kan bruge Conventus til rekruttering og registrering af frivillige.
Kurset bygger på forudgående viden, hvor vi forventer, at I har en grundlæggende viden om, hvordan Conventus fungerer – viden, som for eksempel kan være opnået ved deltagelse på Modul 1-6.
Selve kurset
Conventus kan bruges til lette administrationen omkring frivilligheden. Det gør det nemmere at administrere tilmelding til opgaver, indhentning af oplysninger på de frivillige mm.
Vi gennemgår, hvordan I kan:
- Anvende og opbygge strukturen for administratorer
- Minimere opgavebelastningen pr. frivillig
- Lave rettigheder på baggrund af den frivilliges rolle
- Registrering af den frivillige som leder på gruppen
- Registrering af de frivilliges oplysninger
- Indhentning af børneattester
- Størrelse på foreningstøj
- Kontonummer til udbetaling af godtgørelse
- Hjælperoprettelse
- Tilmelding som hjælper – f.eks. jeg kan hjælpe med:
- grill til sommerfesten søndag kl. 17-20
- klargøring af hallen
- madlavning til fællesspisning
- Vagtplaner i Conventus gennem online booking
- Kommunikation med hjælperne
- Holdtilmelding
- Online booking
Undervejs vil vi komme med eksempler og inspiration til, hvordan I kan bringe de forskellige funktioner i spil i hverdagen.
Til sidst vil vi også gennemgå jeres muligheder for hjælp, i form af rådgivning og support.
Modul 9 – Kontingent og abonnement
Målgruppe
Til jer, der er de erfarne Conventus-brugere, som ønsker at automatisere så meget som muligt.
Mange foreninger og facilitetsejere har glæde af, at bruge automatisk opkrævning – hvad enten det er til fitness eller almindelig kontingentbetaling.
Kurset bygger på forudgående viden, hvor vi forventer, at du har en grundlæggende viden om, hvordan Conventus fungerer – viden, som kan være opnået på vores basismoduler.
Selve kurset
Vi gennemgår funktioner, som sikrer den mest optimale drift med fokus på, hvordan driften kan digitaliseres og automatiseres så meget som muligt i forhold til tilmelding med automatisk betaling.
Automatisk betaling hedder abonnement på Conventussprog.
Vi præsenterer, hvordan:
- De grundlæggende elementer omkring automatisk betaling (abonnement) virker
- I tilpasser jeres måde at opkræve på, og hvilke strukturer og beslutninger ledelsen skal tage stilling til
- Abonnementerne er bygget op og koblet til Adressebogen, Finans og hjemmesiden
- I vedligeholder abonnementerne, når grundopsætningen er lavet
- I griber udgifter og prisstruktur an
- Abonnement kan kobles sammen med et låsesystem
- I kan få hjælp til at komme i gang med automatisk betaling
Undervejs vil vi komme med eksempler og inspiration til, hvordan du kan bringe de forskellige funktioner i spil i hverdagen.
Til sidst vil vi også gennemgå jeres muligheder for hjælp, i form af rådgivning og support.
Temakurser - Tilmelding
Tilmeld dig til temakurserne herunder. Du tilmelder dig et kursus ad gangen.
Brug for grundlæggende undervisning i Conventus?
Ofte stillede spørgsmål
SJ-Hjælp står for Sebastian og Julie – Hjælp.
Vi er en selvstændig konsulentvirksomhed, som, siden 2016, har hjulpet foreninger og haller til en nemmere hverdag med fokus på digitalisering af organisationens administrative arbejde.
Vi har siden 2017 afholdt Conventuskurser kommunalt og nationalt – både fysisk og online.
Conventus og DGI har lavet et samarbejde med os om udvikling og afholdelse af Conventuskurser på landsplan.
Vi samarbejder med kommuner og DGI med en målsætning om, at forbedre foreningslederens arbejdsvilkår og minimere lederens arbejdsbyrde gennem digitalisering og bæredygtig foreningsdrift.
Vi har arbejdet i Conventus som frivillige siden 2013 og professionelt siden 2016 og har siden da rådgivet over 350 foreninger, haller og kommuner i Conventus universet og dets mange muligheder.
Basisforløb
Det er gratis at deltage i basisforløbet (modul 0-6).
Temakurser
Temakurserne (modul 7-9) afvikles med en egenbetaling på 625 kr. pr. deltager (prisen er inkl. moms).
Anbefaling – ansøgning om kursustilskud:
Mange kommuner tilbyder kursustilskud til uddannelse af foreningens frivillige.
Du kan kontakte din kultur- og fritidsforvaltning for at høre mere om mulighederne i din kommune.
Kurserne afvikles online.
Kurset er delt i et oplæg og efterfølgende spørgerunde.
Oplægget vil undervejs have små pauser til korte spørgsmål, for så at slutte af med en længere spørgerunde. Har du ingen spørgsmål, kan du derfor logge af inden spørgerunden til sidst.
Vores kursister spænder bredt og dækker hele viften indenfor frivillige bestyrelser – værende i foreninger, haller, forsamlingshuse, klubhuse, boligforeninger. Derfor vil vi gøre vores bedste for at komme med eksempler, som er relevante for så mange kursister som muligt.
Basisforløb
Der er deltagere med fra hele landet fra mange forskellige foreninger og organisationer som haller, klubhuse, boligforeninger og forsamlingshuse. Forløbene har en max kapacitet på 25 deltagere.
Temakurser
For at skabe mere intime rammer, hvor vi kan gå mere i detaljer med hver enkelt deltagers spørgsmål og eksempler, afvikles de supplerende kurser med max. 10 deltagere.
Vi anbefaler, at I deltager med flere frivillige fra jeres forening, så I kan spare med hinanden efterfølgende, men du kan godt deltage alene.
Du modtager automatisk et link til kurset efter din tilmelding.
Linket sendes til den e-mail, du angiver ved din tilmelding.
Efter kurset vil du modtage en mail med siderne fra kursets oplæg.
SJ-Hjælp står for Sebastian og Julie – Hjælp.
Vi er en selvstændig konsulentvirksomhed, som, siden 2016, har hjulpet foreninger og haller til en nemmere hverdag med fokus på digitalisering af organisationens administrative arbejde.
Vi har siden 2017 afholdt Conventuskurser kommunalt og nationalt – både fysisk og online.
Conventus og DGI har lavet et samarbejde med os om udvikling og afholdelse af Conventuskurser på landsplan.
Vi samarbejder med kommuner og DGI med en målsætning om, at forbedre foreningslederens arbejdsvilkår og minimere lederens arbejdsbyrde gennem digitalisering og bæredygtig foreningsdrift.
Vi har arbejdet i Conventus som frivillige siden 2013 og professionelt siden 2016 og har siden da rådgivet over 350 foreninger, haller og kommuner i Conventus universet og dets mange muligheder.
Basisforløb
Det er gratis at deltage i basisforløbet (modul 0-6).
Temakurser
Temakurserne (modul 7-9) afvikles med en egenbetaling på 625 kr. pr. deltager (prisen er inkl. moms).
Anbefaling – ansøgning om kursustilskud:
Mange kommuner tilbyder kursustilskud til uddannelse af foreningens frivillige.
Du kan kontakte din kultur- og fritidsforvaltning for at høre mere om mulighederne i din kommune.
Kurserne afvikles online.
Kurset er delt i et oplæg og efterfølgende spørgerunde.
Oplægget vil undervejs have små pauser til korte spørgsmål, for så at slutte af med en længere spørgerunde. Har du ingen spørgsmål, kan du derfor logge af inden spørgerunden til sidst.
Vores kursister spænder bredt og dækker hele viften indenfor frivillige bestyrelser – værende i foreninger, haller, forsamlingshuse, klubhuse, boligforeninger. Derfor vil vi gøre vores bedste for at komme med eksempler, som er relevante for så mange kursister som muligt.
Basisforløb
Der er deltagere med fra hele landet fra mange forskellige foreninger og organisationer som haller, klubhuse, boligforeninger og forsamlingshuse. Forløbene har en max kapacitet på 25 deltagere.
Temakurser
For at skabe mere intime rammer, hvor vi kan gå mere i detaljer med hver enkelt deltagers spørgsmål og eksempler, afvikles de supplerende kurser med max. 10 deltagere.
Vi anbefaler, at I deltager med flere frivillige fra jeres forening, så I kan spare med hinanden efterfølgende, men du kan godt deltage alene.
Du modtager automatisk et link til kurset efter din tilmelding.
Linket sendes til den e-mail, du angiver ved din tilmelding.
Efter kurset vil du modtage en mail med siderne fra kursets oplæg.