Kurser i Syddjurs kommune
Vi tilbyder kurser i Conventus i samarbejde med Syddjurs kommune.
På kurserne gennemgås de ting, I som foreninger eller facilitetsejere skal bruge Conventus til.
Tilmelding og praktisk info
Læs kursusbeskrivelserne længere nede.
Tilmelding til kurset
Kursusbeskrivelser
Foreningskursus – Hvad skal foreningen bruge Conventus til?
Hvad gennemgår vi?
Kurset giver jer overblik over de aspekter af Conventus, som kommunen stiller krav om, at I anvender, hvis I skal have:
- Adgang til kommunale faciliteter
- Kunne ansøge tilskud og puljer
- Modtage nyhedsbreve
- Vise relevant information om foreningen på fritidsportalen
Vi gennemgår, hvordan I
- vedligeholder
- Stamdata (adresse, kontaktperson mm)
- Bestyrelse og rolle
- gruppe, hvis information sendes til kommunen
- Styrer indholdet om jer på Fritidsportalen
- Hvad vises?
- Hvor kommer det fra?
- ansøger om tilskud
- Blanketter
- ansøger og booker tider i kommunale lokaler
Efter dette kursus kan I
- opdatere relevante data de forskellige steder i Conventus
- ansøge om tider og tilskud
- styre indhold på fritidsportalen
De tekniske dele af Conventus vi introducerer på modulet
- Adressebogen
- Bestyrelse og roller
- Arkiv
- Blanketter
- Booking
- Ansøgninger
- Booking
- Administration
Introkursus
Kurset er for alle foreninger – Kurset henvender sig til kursister, som ønsker at få viden om Conventus og hvordan kan det hjælpe med jeres administrative opgaver i foreningen.
Vi gennemgår:
- Hvilke funktioner tilbyder Conventus?
- Hvad er jeres udgift ved at bruge Conventus?
- Hvad kræver det for at komme i gang?
- Hvad kræver det af jeres hjemmeside?
Kursusbeskrivelser
Foreningskursus – hvad skal foreningen bruge Conventus til?
Hvad gennemgår vi?
Kurset giver jer overblik over de aspekter af Conventus, som kommunen stiller krav om, at I anvender, hvis I skal have:
- Adgang til kommunale faciliteter
- Kunne ansøge tilskud og puljer
- Modtage nyhedsbreve
- Vise relevant information om foreningen på fritidsportalen
Vi gennemgår, hvordan I
- vedligeholder
- Stamdata (adresse, kontaktperson mm)
- Bestyrelse og rolle
- gruppe, hvis information sendes til kommunen
- Styrer indholdet om jer på Fritidsportalen
- Hvad vises?
- Hvor kommer det fra?
- ansøger om tilskud
- Blanketter
- ansøger og booker tider i kommunale lokaler
Efter dette kursus kan I
- opdatere relevante data de forskellige steder i Conventus
- ansøge om tider og tilskud
- styre indhold på fritidsportalen
De tekniske dele af Conventus vi introducerer på modulet
- Adressebogen
- Bestyrelse og roller
- Arkiv
- Blanketter
- Booking
- Ansøgninger
- Booking
- Administration
Introkursus
Kurset er for alle foreninger – Kurset henvender sig til kursister, som ønsker at få viden om Conventus og systemets mange muligheder.
Vi gennemgår:
- Hvilke funktioner tilbyder Conventus?
- Hvad er jeres udgift ved at bruge Conventus?
- Hvad kræver det for at komme i gang?
- Hvad kræver det af jeres hjemmeside?
Grundmodul for facilitetsejere – Adressebog, booking og låsesystem
Hvad gennemgår vi?
Grundmodul for facilitetsejere – Adressebog, booking og låsesystem giver et overblik over, hvilke den grundlæggende brug af booking, opbygning og anvendelse af adressekartoteket og mulighed for låsesystem.
Vi tager udgangspunkt i forskellige eksempler fra den virkelige verden, så vi præsenterer, hvordan adressekartoteket, booking og låsesystem kan bringes i spil med eksempler, I kan spejle jer i:
- Grundlæggende opsætning af booking
- Faciliteter og inddeling af dem
- Hvad kan bookes?
- Hvem skal have besked, når der bookes?
- Hvordan ansøges om tid for de faste brugere?
- Hvordan tildeles tid for de faste brugere?
- Booking i det daglige
- Når hele grundskelettet er bygget – hvad så?
- Adressebogen
- Opbygningen af adressekartoteket
- Oprettelse af kontakter og kontakttyper
- Muligheder for låsesystem og koblingen til booking og kontakter (nøgler / brikker)
Vi slutter modulet forskellige spørgsmål, vi anbefaler, I tager stilling inden næste modul.
Workshop og undervisning skiftevis
Vi arbejder praksisnært med materialet, så vi skifter mellem undervisning og workshop, så I selv får lov at arbejde i systemet undervejs i kurset.
Efter dette kursus kan I
- Tage stilling til, hvilken struktur og opbygning, I ønsker for jeres booking
- Beslutte hvordan adressekartoteket skal opbygges
- Uddelegere ansvaret for forskellige opgaver i systemet, så I får fordelt ansvaret for det administrative arbejde på flere skuldre
- Tage stilling til, hvad der er vigtigst at komme i gang med på kort og lang sigt
- Hvilke tekniske dele af Conventus vi gennemgår på modulet
Tekniske dele af Conventus, som gennemgås
- Administration à Booking
- Ressourcer
- Godkendte organisationer
- Kategorier
- Notifikation
- Ansøgninger
- Delingsaftaler
- Booking i det daglige
- Adressebog
- Afdelinger
- Grupper
- Kontakttyper:
- person, medlem eller virksomhed
- Adgangskontrol
- Enheder
- Grupper
- Ressourcer
Tilskud til Conventus-licens
Alle foreninger i Syddjurs Kommune kan få dækket både oprettelsesgebyr og den fulde licensudgift til Conventus.
Ofte stillede spørgsmål
SJ-Hjælp står for Sebastian og Julie – Hjælp.
Vi er en selvstændig konsulentvirksomhed, som, siden 2016, har hjulpet foreninger og haller til en nemmere hverdag med fokus på digitalisering af organisationens administrative arbejde.
Vi har siden 2017 afholdt Conventuskurser kommunalt og nationalt – både fysisk og online.
Conventus og DGI har lavet et samarbejde med os om udvikling og afholdelse af Conventuskurser på landsplan.
Vi samarbejder med kommuner og DGI med en målsætning om, at forbedre foreningslederens arbejdsvilkår og minimere lederens arbejdsbyrde gennem digitalisering og bæredygtig foreningsdrift.
Vi har arbejdet i Conventus som frivillige siden 2013 og professionelt siden 2016 og har siden da rådgivet over 350 foreninger, haller og kommuner i Conventus universet og dets mange muligheder.
Det er gratis at deltage i kurserne.
Modul 0 afvikles online.
Modul 1-6 afvikles fysisk i kommunens lokaler.
Alle foreninger i Haderslev kommune er velkomne.
Vi anbefaler, at I deltager med flere frivillige fra jeres forening, så I kan spare med hinanden efterfølgende, men du kan godt deltage alene.
Ja, det er vigtigt at du tilmelder dig kurserne.
Til de fysiske kurser er deadline kl. 12.00 48 timer før af hensyn til forberedelsen af kurset.
Til onlinekurser er deadline 1 time før kursusstart.
Online kurser
Du vil ved tilmelding modtage et link til modul 0.
Fysiske Kurser
Modul 1-6 afvikles i Frøs Arena.
Efter kurset vil du modtage en mail med siderne fra kursets oplæg.